Krok za krokom...

Moja objavná cesta svetom marketingu, časť 2.

Publikované 02.11.2018 v 12:00 v kategórii Zo života podnikateľky, prečítané: 146x

V prvej časti článku som písala o mojich vlastných „marketingových nástrojoch“, ktoré som zadefinovala ako trpezlivosť, vytrvalosť, čestnosť, chuť vzdelávať sa a tvoriť. A samozrejme 100% kvalita poskytovaných služieb, ktorú môžeme dosiahnuť len tak, že svoju prácu milujeme. Dozvedeli ste sa, ako som začínala inzerátom, ktorý skončil fiaskom i ako to dopadlo s publikovaním článkov v časopisoch. Dnes budeme pokračovať ďalšími možnosťami zviditeľnenia sa, ktoré som si vyskúšala v praxi.

Zdroj: https://pixabay.com/



Rozhovory v rádiu

Musím priznať, že do rádia som sa nedostala vlastným pričinením. V tomto prípade „zasiahla Vyššia moc“. Najskôr ma oslovila moderátorka rádia Lumen, ktorá so mnou urobila asi polhodinový nahrávaný rozhovor o mojom životnom príbehu do relácie Svetlo nádeje, ktorý bol odvysielaný v júni 2016. Hoci rozhovor nebol prioritne zameraný na to, čo robím, predsa len bola v krátkosti spomenutá Batesova metóda. Stačilo to na oslovenie niekoľkých poslucháčov, ktorí si spätne vyžiadali od rádia kontakt a ozvali sa mi.

Jedna takáto poslucháčka potom poslala tip na hosťa do relácie Sám sebe lekárom v internetovom rádiu Slobodný vysielač, kde som neskôr účinkovala v dvoch živých vysielaniach (č. 55 v auguste a č. 63 v decembri 2016). Dodnes sa u mňa objavujú zákazníci, ktorí si s odstupom času vypočuli relácie z archívu.

Zdroj: https://pixabay.com/


Prednášky a festivaly

Hneď v začiatkoch môjho podnikania sa mi naskytla príležitosť prednášať v Banskej Bystrici na festivale tradičných a netradičných liečebných metód s názvom Živá voda. Bolo to v apríli 2014, teda len tri mesiace od otvorenia môjho centra. Keďže dovtedy som mala klientov, že by som ich mohla spočítať na prstoch jednej ruky (inzerát v Bystricko - Brezniansko mi priniesol “až” jedného klienta, okrem spomínanej pani, ktorá si ma pomýlila s očnou ambulanciou), táto ponuka mi doslova spadla z neba. Prednáška mala ohlas a priniesla ďalších klientov.

Odvtedy som urobila prednášky pre niekoľko občianskych združení v Bratislave a Košiciach a aj keď som hneď nezískala zákazníkov, zasiala som prvé semienka a povedomie o alternatívnej možnosti zlepšenia zraku sa pomaličky začínalo šíriť medzi ľuďmi.

Viac prednášok som začala robiť až po vydaní knihy, t. j. od novembra 2017. Bežne ide o trojhodinové prednášky, v rámci ktorých majú účastníci možnosť získať základný obraz o tom, ako funguje náš zrak a ako ho môžeme prostredníctvom jednoduchých techník a aktivít zlepšiť. Bonusom je, že si účastníci v priebehu prednášky môžu zakúpiť knihu, kde nájdu podrobnejšie informácie o Batesovej metóde. V roku 2018 som okrem spomínaných trojhodinových prednášok v Bratislave a Banskej Bystrici prednášala aj na HARMÓNIA Festivale zdravého životného štýlu v Banskej Bystrici. Výhodou takéhoto festivalu je, že naň prichádzajú ľudia z celého Slovenska, tak vystavovatelia ako aj účastníci prednášok, ktorých predmetom záujmu sú hlavne alternatívne možnosti liečebných metód. Ak vám v prednáškovej miestnosti sedí 80 - 100 ľudí, a každý z nich má príbuzných a známych, verím, že si svoje nové poznatky nenechajú len pre seba. Ak poznajú niekoho, komu by mohla tá ktorá metóda či terapia pomôcť, určite mu o nej povedia. Mne takáto prednáška, okrem klientov, priniesla aj ponuky na zorganizovanie prednášky alebo seminára v mieste bydliska týchto záujemcov.

Zdroj: HARMÓNIA Festival zdravého životného štýlu



Prepájanie sa s inými podnikateľmi alebo Ja Tebe - Ty mne

Raz, počas jednej konzultácie som sa dozvedela, že moja klientka pracuje ako masérka. Už dávnejšie som uvažovala o tom, že by sa mi zišiel dobrý masér, kvôli občasným problémom s chrbticou. Lenže vždy som to akosi odkladala na neskôr, pretože ísť k neznámemu človeku nie je celkom moja šálka kávy. Buď sa rozhodujem na základe referencií mojich známych alebo na základe prvého dojmu z osobného stretnutia. Pani pôsobila dôveryhodne, tak som sa hneď aj objednala na masáž. Odvtedy sa stretávame nielen pri masážach, ale aj na káve či na obede. Ona odporúča mňa a ja ju.

Tento rok som si zaplatila individuálny výtvarný kurz. Keď som o tom povedala svojej masérke, tá sa tak nadchla, že už aj ona absolvuje lekcie výtvarného umenia u “mojej” výtvarníčky . Výtvarníčka na oplátku absolvovala návštevu u mňa i u masérky. Keďže sa už všetky poznáme a poznáme aj služby, ktoré ponúkame, navzájom si odporúčame klientov. Okrem toho, pani výtvarníčka moderuje reláciu o umení v rádiu Slobodný vysielač.

Áno, tipujete správne, bola som aj v jej živom vysielaní… a aj pani masérka.

Nádherná ukážka toho, ako si my, malí živnostníci, môžeme navzájom pomáhať.



Členstvo v združeniach a skupinách

V začiatkoch podnikania mi moja bývalá kolegyňa a dobrá kamarátka odporučila jedného pána, ktorý sa rozhodol zorganizovať už spomínaný festival tradičných a netradičných liečebných metód pod názvom Živá voda. S týmto pánom sa spoznala prostredníctvom pravidelných stretnutí skupiny rovnako naladených ľudí. Stretávali a ešte stále sa stretávajú v priestoroch štúdia interiérového dizajnu spoločnosti Benar a hovoria si Naša obývačka. Neskôr som sa aj ja zúčastnila niekoľkých stretnutí a spoznala množstvo zaujímavých ľudí, vrátane majiteľky štúdia a už spomínanej výtvarníčky. Niektorí z nich sa neskôr stali mojimi zákazníkmi.

V priestoroch tohto štúdia organizujem prednášky, semináre a dokonca sa tu konal aj krst mojej knihy.

Prednášam v Benare


Na niektorom z predchádzajúcich HARMÓNIA festivalov zdravého životného štýlu, ktorého som sa zúčastnila ako návštevník, som sa zoznámila s jeho organizátorkami. Následne som sa stala členkou občianskeho združenia Harmónia Centrum OZ. Nové kontakty vyústili neskôr do ponuky prednášať na už spomínanom HARMÓNIA Festivale zdravého životného štýlu v Banskej Bystrici v máji 2018. Nedávno som prednášala už aj na ďalšom HARMÓNIA Festivale zdravého životného štýlu v Žiline.

V máji 2017 som sa v Bratislave zúčastnila konferencie Prosperujte vďaka talentu, ktorú organizovalo Občianske združenie E-ženy. Členkou tohto združenia som sa stala len tesne predtým. A čo mi prinieslo toto členstvo? Okrem množstva nových kontaktov aj web vizitku na stránke www.ezeny.sk, a následne uverejnenie dvoch článkov Byť E-ženou môžete byť aj keď podnikáte offline a Keď sa z neúspechov stane úspech a zo životných rán príležitosť.

Nové kontakty ma priviedli k ďalšiemu občianskemu združeniu Inštitút Trvalého Rozvoja 40 plus, ktoré na svojej stránke uverejnilo rozhovor so mnou.



FB stránka

Počas konferencie Prosperujte vďaka talentu sa ma jedna E-žena opýtala, či mám stránku na Facebooku. Na moju odpoveď: “NIE” okamžite zareagovala: “Tak to si ju čo najskôr založ!” Vzala som si jej radu k srdcu a hneď po návrate domov som sadla k počítaču a presne 23.5.2017 som vytvorila firemnú FB stránku ProVitalis Centrum . Aj keď som v tejto oblasti zatiaľ “nováčik”, snažím sa pravidelne prispievať rôznymi príspevkami. Za jeden rok fungovania tejto stránky som na nej uverejnila viac než 150 príspevkov s informáciami o tom, ako funguje náš zrak, o čom je Batesova metóda, rôzne tipy na zlepšenie zraku, inšpiratívne príbehy ľudí, ktorí si zrak zlepšili ako aj skúsenosti z mojej vlastnej praxe. Stačí si prečítať jednotlivé príspevky pekne od začiatku a získate naozaj komplexné informácie z oblasti prirodzeného zlepšovania zraku.


Môžete namietať, že nemáte talent na písanie. Ani ja som sa nikde písať neučila. Jednoducho som začala. A popri tom som hľadala na internete informácie, ako písať, čoho sa vyvarovať (napríklad hrubých gramatických chýb - ak je to váš problém, dávajte si prečítať svoje príspevky pred uverejnením niekomu, kto gramatiku ovláda), čím zaujať, že je dôležitý dobrý a pútavý názov, že je potrebné prerušovať dlhý súvislý text odsekmi, aby sa ľahšie čítal ap.

Takže veľmi dôležitú úlohu v podnikaní hrá (samo)štúdium. Získavanie informácií dnes nemusí byť zložité a ani finančne náročné, stačí použiť Google a už len “surfovať”.

Ak na to nemáte čas ani trpezlivosť, potom si zaplaťte seminár alebo individuálnu konzultáciu.

Ale hlavne - začnite písať!

Pravidelné uverejňovanie príspevkov na mojej FB stránke pomaly prináša svoje ovocie - ozývajú sa mi ľudia s tým, že ich zaujali moje príspevky, pravidelne ich sledujú a chceli by sa objednať na konzultáciu resp. kúpiť si knihu.

Zdroj:https://pixabay.com/


Uvedomila som si, akú moc má táto sociálna sieť pri propagácii. Keď som pripravovala svoju knihu do tlače, niekoľko mesiacov predtým som začala dávať príspevky o tom, ako pokračujú záverečné práce na knihe. Ľudia sa tak postupne dozvedali o pripravovanej knihe aj cez zdieľanie mojich príspevkov. A keď som ju potom ponúkla v predpredaji, príspevok dosiahol 47 zdieľaní a oslovil takmer 10 000 ľudí. Nemusela som teda využiť ani platenú reklamu cez Facebook, záujemcov o kúpu knihy bolo naozaj dosť.

Doteraz som vlastne žiadnu platenú reklamu na Facebooku nemala. Možno to vychádza aj z môjho vnútorného nastavenia, že ma zaujmú skôr organické príspevky než sponzorované. Ale nezatracujem ani platenú reklamu. Určite má svoje miesto, napríklad pri propagovaní podujatia. Takže možno niekedy v budúcnosti …


Marketingový poradca

Možno by som nikdy nevyužila služby marketingového poradcu nebyť facebooku, z ktorého na mňa doslova “vyskočila” ponuka absolvovať 10-hodinové školenie z vybranej oblasti, financované z európskych fondov. Celé to zastrešovala Slovak Business Agency a školenia robili regionálni špecialisti. Napísala som do agentúry s požiadavkou na školenia v oblasti marketingu. Musela som splniť určité kritériá, predložiť podklady z účtovníctva, ale nakoniec moju žiadosť schválili. Absolvovala som 3 sedenia s marketingovou poradkyňou , počas ktorých sme rozobrali moje silné a slabé stránky, hrozby a príležitosti - teda klasickú SWOT analýzu. Poradkyňa mi navrhla rôzne možnosti propagácie, niektoré ma oslovili, niektoré som zhodnotila ako neprijateľné, pretože mi prišli príliš “agresívne”. Nie je v mojej povahe presadzovať sa za každú cenu, a hoci sú moje služby jedinečné, som za to, nech za mňa hovorí moja práca.

Na záver som dostala vypracovaný Návrh komunikačnej stratégie. Hneď v úvode ma zaujalo hodnotenie: “Využíva finančne a hodnotovo prijateľné marketingové nástroje. Orientuje sa v možnostiach viac než je v súčasnosti bežné u podnikajúcich jednotlivcov v danej oblasti…”

Ak máte problém orientovať sa v oblasti marketingu a vaše podnikanie stagnuje, možno je čas na služby marketingového špecialistu. Určite nájdete takého, ktorý bude pre vás finančne prijateľný. Alebo využite podobnú možnosť bezplatných školení.


Zdroj:https://pixabay.com/


Rob to, čo miluješ a miluj to, čo robíš

V súčasnosti sa s podobnými výrokmi stretávam často. Na túto tému sa organizujú prednášky, semináre i celé konferencie.

Ak chcete poskytovať kvalitné služby, vaši klienti musia cítiť, že svoju prácu robíte s láskou. Pretože len vtedy sa vám budú vracať a čo je ešte dôležitejšie - budú vás odporúčať ďalej.

Nedávno som dostala nádhernú spätnú väzbu od mamičky, ktorej dcérke sa už merateľne upravil zrak. Na záver napísala:

“Ešte raz ďakujem za Vaše rady a konzultáciu, odporúčam Vás kade chodím ;)”

Keď ku mne príde klient, zvyknem sa opýtať, ako ma našiel. Niektorí čítali článok v časopise, ktorý našli napríklad v čakárni u lekára, ďalší počúvali niektorú z rozhlasových relácii, hoci aj v zahraničí, iní si ma už “vygúglili”.

Ale stále častejšie prichádzajú ľudia, ktorým ma odporučili príbuzní alebo známi. Takou perličkou bola nedávno jedna pani, ktorej dali kontakt na mňa jej šéfovia, pretože bola kvôli problémom s očami na dlhodobej PN a oni chceli, aby sa už vrátila späť do práce.

Myslím, že za všetko hovorí slogan na stránke už spomínanej marketingovej poradkyne:

“Aby sa o vás v dobrom hovorilo. Aby sa váš produkt predával.“



Má čestnosť svoje miesto vo svete podnikania?

Rozhodne. Korektné dodržiavanie pravidiel medzi predávajúcim a kupujúcim hrá veľmi dôležitú úlohu. Ak raz nedodržíte svoje záväzky, možno sa vám to “prepečie”. Ak ich nedodržíte opakovane, veľmi rýchlo sa to bude šíriť éterom. A vaše dobré meno bude ta, ta.

Sama si spomínam na jednu konzultáciu, kde prišli spolu dve panie, zrejme s cieľom ušetriť, pretože cena konzultácie bola v prípade dvoch osôb podstatne nižšia. Ich problémy boli diametrálne odlišné a za tú hodinu, ktorú si zaplatili, sme toho veľa nestihli. Vnútorne som cítila, že najmä pani s vážnejším problémom bola sklamaná. Bolo to v období, keď som tých klientov veľa nemala a bola som vďačná za každé euro. Dodnes mám kvôli tomu výčitky a keby sa dalo, tie peniaze by som im vrátila.

To ako vystupujete navonok, ako komunikujete s klientmi ale aj s inými podnikateľmi, buď prispieva alebo naopak škodí vášmu menu. Pamätajte na to!


Ako by som zhodnotila svoju cestu svetom marketingu za posledných takmer päť rokov svojho podnikania?

Bola to skutočne zaujímavá cesta a stále je. Teším sa na nové výzvy a nové skúsenosti. Na mnohé spôsoby, ako šíriť myšlienku prirodzeného zlepšovania zraku, som prichádzala postupne, buď svojím „sedliackym“ rozumom alebo prostredníctvom neustáleho „surfovania“ na internete a vyhľadávania informácií z oblasti marketingu. Aj moja cesta je dôkazom toho, že marketing nemusí byť finančne náročný. Za celú dobu môjho podnikania som totiž investovala do reklamy len tých počiatočných 113 eur na spomínaný inzerát, ktorý mi paradoxne priniesol len jediného zákazníka. Takže, ak sa aj vy chcete vydať na cestu podnikania, nestresujte sa tým, odkiaľ vezmete peniaze na reklamu. Obrňte sa trpezlivosťou, vytrvalosťou, buďte čestní, študujte... A predovšetkým – milujte svoju prácu!

Začnite a pomaly postupujte, pekne KROK ZA KROKOM...


Ing. Daniela Maťuchová - ProVitalis

Komentáre

Celkom 0 kometárov

  • Neregistrovaný uživatel

    Meno: Prihlásiť sa

    Blog:

    Obsah správy*:

    Kontrolní kód*:
    Odpovedzte na otázku: Čo je dnes za deň?