Moja objavná cesta svetom marketingu, časť 1.
Publikované 11.09.2018 v 13:38 v kategórii Zo života podnikateľky, prečítané: 186x
Zdroj obrázka: https://pixabay.com/
Každé podnikanie je jedinečné, tak ako je jedinečný každý z nás
Ponúkam vám pohľad na moju vlastnú objavnú cestu svetom marketingu, ktorá nemusí a určite ani nebude platiť pre každého. Na druhej strane môže byť inšpiráciou pre niekoho, kto sa rozhodne ísť podobnou cestou.
Nečakajte bombastické marketingové nástroje, ktoré vám v relatívne krátkom čase zabezpečia niekoľkonásobne vyšší obrat. Ak je vašou prioritou rýchle zbohatnutie, obráťte sa na niektorého z expertov na facebooku, ponúkajúcich “zaručený recept” na rýchly zisk.
Nesľubujem vám ani zástupy kúpychtivých zákazníkov. Rovnako, odporúčam hľadať niekde inde.
Moja marketingová púť nie je nijako zvlášť prevratná, na druhej strane nie je ani extrémne komplikovaná. Nepotrebujete ovládať cudzojazyčné skratky, ani sa orientovať v náročných technických marketingových nástrojoch.
Postačí zdravý sedliacky rozum a…
trpezlivosť,
vytrvalosť,
čestnosť,
chuť vzdelávať sa
a tvoriť.
Ale predovšetkým 100% kvalita poskytovaných služieb. Tá totiž predáva najviac. Dosiahnete ju len vtedy, keď do svojej práce vložíte srdce.
Rozhodne nesmie chýbať zmysel pre dobrodružstvo…
Podnikanie je totiž niekedy poriadne adrenalínové…
Som živnostník, ktorý ponúka špecifické, málo známe služby. Aká forma reklamy bude pre mňa najlepšia?
Som učiteľ Batesovej metódy.
Takáto špecifikácia môjho povolania vám o tom, čo vlastne robím, zrejme veľa nepovie.
Keď však poviem, že učím ľudí s rôznymi poruchami zraku a rôzneho veku, ako si môžu pomocou jednoduchých techník a aktivít zlepšiť zrak bez použitia okuliarov, kontaktných šošoviek či laserovej operácie, už vám to dáva jasnejší obraz.
Veľmi dôležité preto bude čo najvýstižnejšie opísať svoje služby, aby mal potenciálny zákazník jasný obraz o tom, čo ponúkam.
Podľa mojich informácií, som pravdepodobne jediná na Slovensku, ktorá sa venuje tejto metóde oficiálne. Konkurencia teda, aspoň zatiaľ, nepredstavuje vážny problém.
Na druhej strane, o možnosti zlepšenia zraku prirodzeným spôsobom vie len málokto. Najväčšou výzvou pre mňa teda bolo a stále je - dostať do povedomia ľudí to, že existuje alternatíva k bežnej oftalmologickej praxi predpisovania okuliarov…
Ako to teda urobiť?
Zdroj: https://pixabay.com/
Pokus - omyl alebo Keď inzerát v novinách nestačí
Moje podnikanie začalo v januári 2014. Hneď ako vzniklo Centrum ProVitalis, začala som svoje zviditeľňovanie sa. Klasicky. Vytvorením webovej stránky www.provitalis.sk, ktorú mi, mimochodom, vytvoril manžel, roznášaním letáčikov a samozrejme inzerátom.
Oslovila som emailom šéfa redakcie regionPRESS s otázkou, či existuje nejaká zľava pre začínajúcich podnikateľov. Odpoveď bola viac než priaznivá - ponúkli mi 70% zľavu, ak si objednám opakované zverejňovanie inzerátu počas siedmych týždňov. Neváhala som a okamžite som nabehla do redakcie Bystricko – Brezniansko. V zmysle Fordovho hesla som doslova vysypala z peňaženky celý jej obsah, aby som si zaplatila sedem týždňov po sebe zverejňovanie môjho “na kolene” vyrobeného inzerátu (teda v skutočnosti ho vyrobil manžel v počítači, ja som len odsúhlasila jednu z jeho verzií). Pamätám si, že som si tam vyrobila sekeru asi 11 centov. Viac peňaženka nevydala… Ale zrejme som ako začínajúci podnikateľ dostatočne emocionálne zapôsobila na osadenstvo redakcie, pretože nad touto mojou “sekerou” len blahosklonne mávli rukou. Dokonca mi inzerát v rámci možností zverejňovali aj na prednej alebo zadnej strane inzertných novín, za čo sa pripláca navyše. Zrejme nemali dosť inzerentov, ktorí by si boli ochotní za tento nadštandard priplatiť, tak sa tam párkrát objavil aj môj inzerát.
Spokojne som sledovala, ako sa môj nádherný farebný inzerát s týždennou pravidelnosťou objavuje v novinách. O čosi menej spokojná som už bola s jeho efektivitou. Zákazníci akosi stále neprichádzali. Už, už som to chcela zabaliť, keď mi zazvonil telefón. Ozvala sa staršia pani: “Dobrý deň, dobre som sa dovolala do očnej ambulancie?” Moje počiatočné nadšenie v tom momente vyprchalo. Aha, takže môj inzerát nie je dostatočne výpovedný. Pochopila som, že na ploche 9 x 4 cm jednoducho nemôžem poriadne opísať, čo ponúkam. Takže záver? Plocha musí byť podstatne väčšia. Taká veľká, aby obsiahla celú podstatu mojej práce a potenciálnemu zákazníkovi dostatočne vysvetlila, čo môže návštevou môjho centra získať. Cena reklamnej plochy však závisí od jej veľkosti. Čím väčšia, tým drahšia. Cena reklamnej plochy v rozsahu celej strany sa pohybuje rádovo v stovkách až tisíckach eur. Samozrejme záleží na tom, v akom časopise alebo novinách chcete inzerovať a kde v časopise bude reklama umiestnená (vo vnútri, na obálke zvnútra alebo zvonku). Keď začínate od nuly, obraciate v ruke každé euro a dobre si rozmyslíte, ako ho použijete. Vychádzalo mi z toho len jediné - osloviť redakciu nejakého časopisu a ponúknuť im svoj príbeh.
Článok v časopise
Napísala som do redakcií niekoľkých časopisov (Život, Nota Bene, Vitalita ap.) a ponúkla svoj príbeh s možnosťou napísať článok na tému prirodzeného zlepšovania zraku.
Nemyslite si, že dostať sa do časopisu je nejaká jednoduchá vec. Až neskôr som sa dozvedela, že je veľmi dôležité zaujať redaktora už prvými dvomi - tromi vetami emailu. Ak to nezvládnete, máte smolu. Denne totiž redakcie dostávajú veľké množstvo ponúk na uverejnenie článkov. Mnohé z nich končia v “ODPADKOVOM KOŠI”, v lepšom prípade v priečinku “NESKÔR”, čo pokojne môže znamenať “NIKDY”.
Nakoniec mi predsa len v januári 2015 prišla odpoveď z redakcie Vitalita, že je to zaujímavý námet na článok a že sa teda určite ozvú. Neozvali sa. Počkala som rok a v januári 2016 som im napísala znova. Ospravedlnili sa, že pre časovú zaneprázdnenosť im to nevyšlo, ale že tentoraz sa už určite stretneme. Bola to skúška mojej trpezlivosti - musela som si totiž počkať ďalších 5 mesiacov… Nakoniec sme sa predsa len stretli a v júli 2016 mi vyšiel prvý článok v časopise Vitalita.
Ako som písala na začiatku, v podnikaní je veľmi dôležitá trpezlivosť a vytrvalosť.

Odvtedy mi vyšiel ešte článok v časopise Inak obdarení, ktorého cieľovou skupinou sú hendikepovaní ľudia a ich rodiny. A v roku 2017 mi, opäť v časopise Vitalita, vychádzali články o Batesovej metóde na pokračovanie (od marca do decembra, spolu 10 článkov). Medzitým, v októbri 2017, práve v čase, keď šla do tlače moja prvá kniha Lepší zrak prirodzene - Praktický sprievodca na ceste za lepším zrakom, uverejnil časopis Život rozhovor so mnou.
Redaktor si spomenul aj na môj dávny email s ponukou článku, ktorý skončil práve v spomínanom priečinku “NESKÔR”. Možno by časom nadobudol status “NIKDY”, keby ma “nepretlačil” jeden môj známy, ktorý fotí pre Život a pozná sa so spomínaným redaktorom.
Niekedy potrebujete aj určitú dávku šťastia.
Ale väčšinou tomu šťastiu musíme “trochu” pomôcť.
Pokračovanie nabudúce
Komentáre
Celkom 0 kometárov